سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لپتاپها و گوشیهای هوشمند توانایی یادگیری شما در کلاس را مختل میک

این موضوع که جامعه ابتدا اهمیت فراوانی به تکنولوژی می‌دهد و سپس سوالاتی درباره آن مطرح می‌کند، کمی عجیب است. تاکنون فکر کرده‌اید که چرا تحقیقات روان‌شناسی درباره این مسئله مهم، پس از عادت کردن و وابسته شدن ما به استفاده از تکنولوژی، انجام شده است؟ این استفاده ممکن است بر روابط اجتماعی، تعاملات و حتی توانایی ما در یادگیری و سپردن اطلاعات به حافظه، تاثیر منفی داشته باشد.

ما اکثراً بر این باور هستیم، تکنولوژی در کلاس درس به ما در یادگیری و ثبت مطالب کمک می‌کند اما تحقیقاتی که طی دو دهه گذشته انجام شده نشان می‌دهد که رابطه ما با تکنولوژی بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. یعنی این سخن که «تکنولوژی در هر شکل و فرمی، برای ما خوب و سودمند است» بسیار اشتباه است.

در ادامه به شما می‌گوییم که چرا استفاده از لپ‌تاپ و گوشی هوشمند در کلاس؛ ایده خوبی نیست و یادگیری شما را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

یادگیری در کلاس

استفاده دانش‌جویان از تکنولوژی در کلاس، هم مزایایی دارد و هم معایبی. برای مثال؛ تحقیقی که در سال 2010 انجام شد، نشان داد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس هیچ مزیتی برای دانش‌جویان ندارد.

اما تحقیقی دیگری در سال 2011 برعکس این موضوع را ثابت کرد. در این تحقیق نتیجه گرفته شد که استفاده از فضای مجازی برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید است و می‌تواند یادگیری آن‌ها و مهارت‌های اجتماعی‌شان را بهبود ببخشد. تکنولوژی می‌تواند برای معلمان و اساتید نیز مفید باشد زیرا آن‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از آن؛ دانش‌آموزانی که مشکل یادگیری دارند را تشخیص دهند.

برخی از محققان بر این باورند که برای حواس‌پرتی از کلاس و اثرات منفی فضای مجازی، حتی نیاز نیست که مستقیماً با گوشی خود کار کنید. یک تحقیق در سال 2017 نشان داد که فقط وجود گوشی (بدون استفاده از آن) در زمانی که سعی می‌کنید چیزی را یاد بگیرید؛

مشاهده مقاله  افراط و تفریط و باورهایی که در جامعه ما را به سمت سقوط می‌کشانند

تاثیراتی منفی بر حافظه و قدرت درک و یادگیری شما دارد. وجود آن حتی به صورت وارونه روی میز یا در جیب شما، می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود. علت این موضوع نیز مشخص شده است. دانشمندان می‌گویند به این دلیل که مغز شما سعی می‌کند به گوشی موبایل فکر نکند؛ بخش‌هایی از ذهن شما درگیر همین فرآیند فکر نکردن می‌شود و بدین ترتیب؛ از قدرت یادگیری کاسته می‌شود.

چالش واقعی در مواجه با تکنولوژی این است که چگونه کاری کنیم تا مغز ما با استفاده از آن، ارتقا یابد نه اینکه از قدرت مغز کاسته شود.

یک تحقیق جدید که در سال 2018 انجام شده، نگرانی‌های مشابهی را نسبت به استفاده از تکنولوژی مطرح می‌کند. در درس‌هایی که اجازه استفاده از گوشی و لپ‌تاپ داده می‌شد؛ نمرات امتحانات نهایی بسیار کاهش یافتند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که مغز توسط تکنولوژی درگیر شده و قدرت آن در کلاس کم‌تر می‌شود. همچنین دانش‌جویان در کسب نمرات ناموفق بودند به این معنی که تمرکز و دقت کافی برای یادگیری درس در بلند مدت را نداشته‌اند.

در کوتاه مدت؛ احتمالاً متوجه تاثیرات گوشی و لپ‌تاپ بر یادگیری خود در کلاس نخواهید شد. در واقع محققان، دانش‌جویان را طی کلاس‌های کوتاه مدت مورد بررسی قرار دادند و فرقی میان افرادی که از تکنولوژی استفاده کردند با آن‌هایی که نکردند، پیدا نشد. اما هنگامی که بررسی بر روی نتایج امتحان میان‌ترم و نهایی انجام شد، مشخص شد که دانش و یادگیری کلی از درس، در این افراد کم‌تر بوده است.

یادگیری در کلاس

مشکلاتی که تکنولوژی در کلاس به وجود می‌آورد

محققان سرانجام موضوع آزاردهنده دیگری را کشف کردند:

استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در کلاس؛ بر روی عملکرد افراد در امتحانات نهایی و نتیجه کلی تاثیر می‌گذارد. مشخص شد حتی افرادی که از استفاده از گوشی و لپ‌تاپ خودداری کردند نیز تا حدی تحت تاثیر استفاده دیگران قرار گرفتند. بدین ترتیب می‌توان تکنولوژی را به همان اندازه که به یادگیری کمک می‌کند؛

 

ادامه مطلب را در دانشگاه زندگی دنبال کنید