سفارش تبلیغ
صبا ویژن

9 پیشنهاد برای مادران شاغل و مضطرب

اگر جزء مادران شاغل هستید که در بیرون از خانه به کار و فعالیت مشغولید، احتمالاً دچار مقدار زیادی استرس و اضطراب و مشکلاتی در مدیریت زمان خواهید شد. شاید حس کنید که نمی‌توانید به اندازه کافی برای بچه‌ها و کارتان وقت بگذارید.

شاید هم احساس کنید که همواره در حال تلاش هستید اما نمی‎توانید هیچ کاری را به طور کامل انجام دهید. شاید به اندازه کافی انرژی نداشته باشید و نتوانید فعالیت خود را ادامه دهید. بدون شک وقت کافی را برای انجام کارهای خود ندارید و می‌توان گفت که تقریباً همه مادران شاغل چنین مشکلاتی دارند.

کمبود وقت مشکل اصلی مادران شاغل به شمار می‌رود زیرا این افراد بر این باور هستند که وقت کافی برای خودشان، فرزندانشان، کارهای روزمره و پروژه‌های کاری ندارند.

این مشکلات ممکن است برای شما هم پیش بیاید. کار در دوران مادری و مسئولیت‌های فراوان آن، مشکلات پیچیده خودش را دارد اما به این معنی نیست که باید دوران سختی باشد.

مادری به نام سارا که دو پسر دارد، در زمینه تمرینات تعادلی زندگی و کار فعالیت می‌کند. او می‌گوید که کار کردن در حالی که مادر هستید، یک ماجراجویی جذاب است. یک تجربه لذت‌بخش است اما چالش‌هایی به همراه دارد که مادران باید با آن‌ها مواجه شوند.

در ادامه چندین روش عملی و کاربردی برای کاهش میزان استرس و کمک به شما مادران شاغل برای مدیریت زمان و انجام کارهای‌تان، پیشنهاد می‌دهیم.

مادران شاغل

 

  1. زمان خود را آنالیز و مدیریت کنید

در کتاب لورا وندرکام به نام «کمتر مشغول باشید در حالی که کارهای بیشتری انجام می‌دهید» و کتاب «چگونه زنان موفق، بیشترین استفاده را از وقت خود می‌برند» که درباره مدیریت زمان نوشته شده‌اند؛ راه‌کارهایی ارائه شده است.

شاید خودتان متوجه نباشید اما معمولاً بیشتر از آنچه که فکر می کنید، زمان دارید. به ویژه اگر بر روی یک هفته کامل تمرکز کنید. (به جای یک روز)

مشاهده مقاله  پیامدهایی که دوستی های قبل از ازدواج دارند

اگر به عنوان مادران شاغل فقط به یک روز از زندگی خود فکر کنید، احساس ناامیدی و خستگی خواهید کرد. اما هنگامی که به یک هفته کامل نگاه کنید، متوجه می شوید که تعدادی بعد از ظهر یا صبح با وقت آزاد دارید که می‌توانید از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. شما باید اولویت‌های خود را تعیین کنید و به زمان خود به شکل هفتگی بنگرید نه روزانه.

مدیریت زمان

  1. کمی با خود خلوت کنید

مادر شاغلی به نام لیلا می‌گوید «هر چه بیشتر از زمان مادر بودنم می‌گذرد؛ بیشتر متوجه می‌شوم که یک والد بودن، در واقع نوعی تکامل ادامه‌دار است».

راهی که لیلا پیشنهاد می‌دهد این است که زمانی را برای خلوت کردن با خود و تفکر اختصاص دهید. او می‌گوید که بهتر است این کار را زمانی که احساس خستگی یا ناراحتی دارید؛ انجام دهید.

از خود بپرسید حالتان چطور است؟ در ذهن شما چه می‌گذرد؟ چه موضوعی باعث ایجاد استرس شده است؟ چه موضوعی محرک و ایجاد‌کننده این استرس و تفکرات منفی است؟ چه چیزی به شما انرژی می‌دهد؟ چه چیزی شما را خوش‌حال و راضی می‌کند؟ نیازهای شما چه هستند؟

خلوت کردن مادران شاغل با خود

  1. در بعضی چیزها بد باشید

یکی دیگر از مادران شاغل به نام «کیمیا» می‌گوید که هیچ مشکلی ندارد در بعضی مواقع مثلا مهمانی‌ها بد به نظر برسد. از نظر او شما می‌توانید چند موضوع را انتخاب کنید و فقط به آن‌ها اهمیت دهید. سپس مطمئن شوید که اهمیت چندانی به موضوعات دیگر نمی‌دهید و هیچ مشکلی برای بد بودن در آن کارها ندارید.

همچنین توصیه می‌شود که مهم‌ترین کارهای خود را اولویت‌بندی کنید. منظور کارهایی است که واقعا برای شما مهم هستند نه کارهایی که دیگران فکر می‌کنند باید انجام دهید. مثلاً ممکن است پختن غذای خانگی برای شما مهم باشد یا با این کار تحت فشار قرار گرفته و وقت کم بیاورید. یا ممکن است یوگا را دوست داشته باشید و آن را برای سلامت خود ضروری بدانید.

 

برای خواندن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.