سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع ارتباط غیرکلامی از دیدگاه روانشناسی که باید بدانید

ارتباطات بارها و بارها از جنبه‌های مختلف بررسی شده است و با وجود اختلاف نظری که پیرامون هر بخش آن وجود دارد کارشناسان بر یک اصل اتفاق نظر دارند؛ این که ارتباط غیرکلامی بخش اساسی و حذف‌ناشدنی یک گفتگو است.

چهره، حالات چشم و چشم دوختن یا خیره شدن به جایی، حرکات بدن و تُن صدا از جمله عواملی هستند که ارتباط اجتماعی را فراتر از ارتباط کلامی می‌برند. شیوه دست دادن ما در یک مهمانی می‌تواند بار معنایی زیادی داشته باشد و شک نکنید که مخاطبتان از شیوه احوال‌پرسی شما می‌تواند به حالاتتان پی ببرد. این که مدل موی شما چیست و چه رنگی را برای موهایتان می‌پسندید همه و همه در بردارنده مفاهیمی هستند که در قالب ارتباط غیرکلامی به طرف مقابل منتقل می‌شوند.

جالب است بدانید اولین مطالعات دانشمندان روی ارتباط غیرکلامی از سال 1872 و در کتابی تحت عنوان The Expression of the Emotions منتشر شد. از آن موقع تحقیقات زیادی روی روش‌های ارتباط غیرکلامی و تاثیرات آن صورت گرفته است. هر چند که بسیاری از راه‌های برقراری ارتباط از نوع غیرکلامی به نحوی می‌باشند که ممکن است مخاطب در صورتی که به خوبی توجه نکند حتی به آن‌ها پی نبرد اما در هر صورت هرگز نمی‌توان منکر آن شد.

در ادامه قصد داریم چند نمونه از راه‌های ارتباط غیرکلامی را که توسط روان‌شناسان و البته محققان فعال در زمینه زبان بدن مطرح شده است بررسی کنیم.

انواع ارتباط غیرکلامی از دیدگاه روان‌شناسی که باید بدانید

در بسیاری از موارد ممکن ارتباط غیرکلامی از یک عنصر تشکیل نشده است. گاهی مخاطب اجزای مختلف را به هم می‌چسباند تا بتواند مفهوم خود را بهتر برساند. مثلا اخم کردن و دست به سینه نشستن یکی از نشانه‌های بارز عصبانیت است. یا خیره شدن به نقطه‌ای بدون پلک زدن در غالب اوقات نشانگر عدم موافقت ما با موضوعات می‌باشد.

مشاهده مقاله  با تاثیرات ویران‌کننده آفت سرزنش و تحقیر در روابط خود آشنا شوید!

مهارت‌های غیرکلامی فقط در ارتباطات روزمره کاربرد ندارند. از این مهارت در بحث کسب وکار به وفور استفاده می‌شود. چنان چه در مهارت‌های ارتباطات غیرکلامی در بازاریابی گفته شد مهارت غیرکلامی عناصر متعددی را شامل می‌شود. میز و صندلی اطراف، شناخت مخاطب، حالات ایستادن، مهارت شنیداری، خودپرسی و سایر عوامل مشابه می‌توانند در شکل‌گیری این ارتباط تاثیرگذار باشند. حتی یکی دیگر از ارکان مهم در ارتباط غیرکلامی سکوت است. هر چند که سکوت خیلی در فرهنگ شرق شناخته شده نیست و ما معمولا برای همه چیز جواب های حاضر و آماده داریم اما سکوت در فرهنگ غرب پسندیده تر است. گاهی سکوت نشانگر رضایت و اعتماد است و گاهی ابزاری برای تهدید و فشار آوردن به دیگران.

 

ارتباط غیرکلامی

حالات چهره در ارتباط غیرکلامی

روان‌شناسان معتقدند حالات چهره بیش‌ترین سهم را در ارتباط غیرکلامی دارد. کمی مکث کنید و فقط فکر کنید چه بار اطلاعاتی عظیمی ممکن است از طریق اخم کردن یا خندیدن منتقل شود؛ چرا که صورت هر فرد اولین بخشی است که ما در رفتار وی مشاهده می‌کنیم.

ژست، حرکات و اشارات در ارتباط غیرکلامی

حرکات سیگنال مهمی در برقراری ارتباط هستند. مثلا مشتری قادر است از طرز ایستادن شما پیام شما را دریافت کنید. به عنوان مثال وقتی که فروشنده یا بازاریاب دست به سینه بایستد تقریبا نسبت به مخاطب خود بی توجه بوده است. پس دست به سینه ایستادن اولین نشانه عدم اعتماد و توجه مابین طرفین است. یا این که ایستادن در حالت عادی، دست های افتاده و شانه‌های مستحکم نشانگر اعتماد به نفس شما هستند. بنابراین در ارتباط غیرکلامی بهترین شیوه ایستادن ثبات و آرامش است. در صورتی که مدام حرکت کنید و به جلو یا عقب گام بردارید نشان داده اید که از صحبت کردن خسته شده اید.

مشاهده مقاله  با مهارت های ارتباط غیرکلامی در فروش و بازاریابی پیشگویی کنید!

ژست معمول افراد شامل تکان دادن و حرکت دادن دست یا نشان دادن انگشتان برای نمایش اعداد است. هر چه که باشد باید بپذیریم که ژست مرسوم ایستادن افراد تا حد زیادی وابسته به فرهنگ آن جامعه است.

برای خواندن ادامه مطلب www.daneshgahezendegi.com را دنبال کنید